Cinzecimea sau Rusaliile

maggi_alberto1Isus nu dă o putere unora, un privilegiu unei elite, ci o responsabilitate întregii comunități…  

Noua relație pe care Isus a instaurat-o între oameni și Dumnezeu, avea nevoie de o nouă alianță. De aceea Luca, în Faptele Apostolilor, prezintă episodul Rusaliilor. Rusaliile erau ziua în care comunitatea iudaică sărbătorea oferirea legii. Ei bine, în timp ce evreii sărbătoresc darul legii (al Torah-ului), asupra comunității discipolilor lui Isus coboară, vine pe neașteptate Duhul Sfânt. Cu Isus nu mai există o lege exterioară omului care trebuie împlinită, ci o forță interioară care descătușează energiile iubirii. Acesta este darul Duhului Sfânt.

 

De asemenea și ceilalți evangheliști au Rusaliile lor, chiar dacă sunt povestite în mod diferit. De exemplu Ioan are micile Rusalii din momentul morții, când Isus își dă Duhul, și apoi în pericopa pe care o examinăm acum, din capitolul 20, versetele 19-23. Să le citim.

 

„În seara acelei zile” – este ziua învierii lui Isus – „prima a săptămânii, pe când ușile locului unde se aflau discipolii erau încuiate de frica Iudeilor”, – mandatul de captură nu era numai pentru Isus, fiindcă pentru autoritățile religioase nu era periculos numai Isus, ci era periculoasă doctrina lui. De aceea, atunci când Isus se află în fața marelui preot, acesta nu îl întreabă nimic despre el, ci îl întreabă despre două lucruri: despre discipoli și despre doctrină. Așadar, de frică să nu aibă același sfârșit pe care l-a avut Isus, s-au încuiat cu ușile baricadate. „A venit Isus, a stat în mijloc”. Este importantă această indicație pe care ne-o dă evanghelistul: atunci când Isus înviat li se arată alor săi, se pune în mijloc. Isus nu se pune în față, astfel încât persoanele care sunt mai aproape de ele să-i fie mai apropiate. Și nici nu se pune sus. Isus se pune în mijloc. Acest lucru înseamnă că toți aceia care sunt în jurul lui, au cu toții aceeași identică relație cu el, nu unul mai mult, altul mai puțin, unul înainte și altul după.

 

„Și le-a zis: «Pace vouă!»”. Aceasta nu este o urare, Isus nu spune: „pacea să fie cu voi”, ci este un  dar. Pace – știm că termenul ebraic este „shalom” – indică tot ceea ce contribuie la fericirea oamenilor. Dar apoi Isus arată motivul acestui dar: „Zicând aceasta” – deci după ce a spus „pace” –, „le-a arătat mâinile și coasta”. Mâinile și coasta poartă semnele pătimirii. Exact Isus a fost acela care, în momentul capturii, spusese: „dacă mă căutați pe mine, lăsați-i pe aceștia să plece”. El este păstorul care își dă viața pentru oile sale, iar acest lucru nu îl face într-un episod izolat, ci întotdeauna. Isus, în comunitate, este acela care îi apără pe ai săi.

 

În acest punct discipolii, pe care evanghelistul îi descrisese ca având frică de Iudei – amintesc faptul că în evanghelia lui Ioan, prin termenul „Iudei”, nu se înțelege niciodată poporul, ci întotdeauna autoritatea religioasă, căpeteniile religioase – trec de la teamă la bucurie când îl văd pe Domnul. „Isus le-a zis din nou: «Pace vouă!»”. Isus repetă din nou acest dar al păcii. Termenul „pace” va fi repetat în acest capitol de trei ori, dar de data aceasta acest dar al păcii este pentru a-l împărtăși cu alții. Într-adevăr, Isus adaugă: „așa cum Tatăl m-a trimis pe mine”. Tatăl l-a trimis pe Isus ca să manifeste în mod vizibil iubirea sa. Și care este iubirea li Dumnezeu? O iubire generoasă care se pune în serviciul altora, și care a fost manifestată de Isus în episodul spălării picioarelor

 

„Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, la fel și eu vă trimit pe voi”. Sarcina credincioșilor, sarcina comunității creștine nu este de a propune, sau, și mai rău, de a impune doctrine, ci de a comunica iubire: așa cum Tatăl l-a trimis pe Fiul să manifeste iubirea sa, tot așa și comunitatea trebuie să fie martora vizibilă a unei iubiri generoase care se pune în serviciul altora.

 

„Spunând aceasta”. Expresia „zicând aceasta” de mai înainte era cu privire la darul păcii, justificat prin semnele pătimirii sale, iar acum, „spunând aceasta” – acest al doilea dar al păcii –, „a suflat”. De ce acest verb, a sufla”? Evanghelistul îl ia din cartea Genezei, din episodul creației, atunci când Dumnezeu, Creatorul, a suflat în nările primului bărbat și a făcut din el o ființă vie. „Și le-a zis: «Primiți Duh Sfânt»”, nu „pe Duhul Sfânt, ci fără articol. Isus a spus că el dă Duhul fără măsură. Darul Duhului este total, de individ depinde cât poate și cât nu poate primi, dar oricum acesta este un dar deplin, darul Duhului, forța divină, care se numește „Sfânt” nu numai datorită calității sale, ci și datorită activității sale, care este capabil să-i separe pe cei care îl primesc de sfera răului.

 

„Acelora cărora le veți ierta” – literalmente: „a șterge”, „a grația total” – „păcatele” – termenul „păcat” întrebuințat de evanghelist nu indică culpa, vina persoanei, ci, în toate evangheliile, acest termen indică întotdeauna trecutul nedrept al individului. „Acelora cărora le veți șterge păcatele, vor fi șterse; acelora cărora nu le veți șterge, nu vor fi șterse”. Ce vrea să ne spună Isus cu această expresie? Isus nu dă o putere unora, un privilegiu unei elite, ci o responsabilitate pentru întreaga comunitate creștină: comunitatea creștină trebuie să fie ca lumina, extinzându-și raza de acțiune a iubirii sale. Toți aceia care trăiesc în sfera păcatului, adică a nedreptății, și văd această lumină și se simt atrași de ea, tot trecutul lor nedrept este complet șters, oricare ar fi acesta. În schimb, toți aceia care, deși văd strălucind lumina, se retrag și mai adânc în întuneric – Isus spusese că cine face răul urăște lumina –, rămân sub mantia păcatului, a nedreptății. Deci, aceste cuvinte ale lui Isus nu sunt un mandat ca să-i judece pe oameni, ci sunt propunerea unei plinătăți a vieții făcută fiecărui individ.

Pr. Alberto Maggi, biblist

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Ioan 20, 19-23

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s