Duminica I din Advent – anul B

Vegheați, căci nu știți când vine domnul casei… 

Capitolul 13 al evangheliei lui Marcu este în mod indubitabil cel mai dificil si cel mai complex din întreaga sa evanghelie. De acest lucru este conștient evanghelistul însuși, care chiar scrie la versetul 14: „lectorul să înțeleagă”, fiindcă știe că spune ceva foarte complex.

 

La complicarea tabloului contribuie și alegerile liturgiștilor, care mutilează versetul inițial al pericopei de astăzi, și anume versetul care ne ajută la înțelegerea întregului pasaj. Așadar, să citim fragmentul de astăzi, din capitolul 13 al evangheliei lui Marcu, dar începând de la versetul 32, cel care a fost omis de liturgiști.

 

Isus, după ce a vorbit despre sfârșitul Ierusalimului și despre sfârșitul tuturor puterilor care îl asupresc și îl umilesc pe om, fapt pentru realizarea căruia este cerută colaborarea discipolilor, vestește sfârșitul individual al fiecărui discipol al său.

 

Și spune: „Despre ziua aceea și ceasul acela nu știe nimeni, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci doar Tatăl”. Expresia tehnică „ziua aceea” a apărut până acum de trei ori în evanghelia lui Marcu și este mereu corelată cu moartea și înălțarea lui Isus, și anume cu victoria lui Isus asupra morții. De data aceasta, însă, este aplicată discipolilor, ca să ne facă să înțelegem că nici moartea discipolilor nu va fi un sfârșit, ci un început, nu o înfrângere, ci o victorie.

 

Ei bine, Isus spune „nu vă preocupați pentru că Tatăl știe”. Această știință nu este o simplă cunoaștere, ci o știință pentru a lucra. În momentul propriului sfârșit, chiar dacă va fi dramatic și traumatic, ca cel al lui Isus, Tatăl va veni în ajutorul celor ai săi.

 

Deci este un pasaj care ne invită la încrederea deplină, care ne invită să nu ne preocupăm. Nu este important să cunoaștem momentul propriului sfârșit, ci să știm că acel moment este în mâinile Tatălui. Deci mesajul lui Isus este pe deplin pozitiv și este o invitație la încrederea deplină. După ce a spus acestea, Isus, prin două imperative, spune: „Aveți grijă! Vegheați!”. A veghea înseamnă a renunța să dormim. Somnul în evanghelii este imaginea renunțării la activitate. Deci invitația este să rămânem în activitate, căci chiar dacă știm că propriul nostru sfârșit este în mâinile Tatălui, ne revine nouă să colaborăm, printr-o activitate fidelă, la mesajul veștii bune.

 

Iar apoi Isus oferă această imagine: „E ca un om, care a pornit la drum după ce și-a lăsat propria casă și a dat…”. Iar aici traducerea spune: „a dat puterea slujitorilor săi”, dar conform textului original este: „a dat autoritatea sa însăși slujitorilor săi”. Termenul grecesc este foarte emfatic. Stăpânul, domnul casei este aici Isus după moarte. Isus nu are slujitori, și a spus în mod clar acest lucru în evanghelie: „Nu am venit ca să fiu slujit, ci ca să slujesc”.

 

Este vorba despre slujitorii comunității, adică despre cei care sunt unii în serviciul celorlalți. Ei bine, celor care își dedică viața în slujirea celorlalți, Isus le dă însăși autoritatea sa. Ce este autoritatea? Autoritatea în evanghelia lui Marcu este capacitatea de a exercita o funcție divină prin care se comunică viață.

 

Prin darul Duhului, Isus comunică această autoritate a sa, acest Spirit al său discipolilor săi. „Fiecăruia sarcina sa și a poruncit…”. Verbul „a porunci” apare o singură dată în această evanghelie, cu referire la poruncile lui Moise. Aici, în schimb, este porunca lui Isus. Este noua relație cu Dumnezeu, care nu mai este impostată pe legile lui Moise, ci pe primirea activă a iubirii lui Dumnezeu.

 

Iar porunca care este? Porunca o dă portarul, care era responsabil, pe vremea aceea, de securitatea celor care erau în spatele său. Este o figură colectivă care privește angajarea întregii comunități. „Și a poruncit portarului să vegheze”. Verbul „a veghea” va fi repetat de trei ori, și știm că numărul „trei” semnifică „ceea ce este complet”, deci o veghere riguroasă.

 

Isus îi invită pe componenții comunității sale să exercite o funcție permanentă de slujire care să-i facă recognoscibili. Nu o slujire din când în când, ci o slujire care să fie distinctivul comunității. Dacă există acest lucru, atunci sfârșitul nostru nu trebuie să ne preocupe, fiindcă Tatăl vine în ajutor.

 

Și Isus continuă: „Vegheați, așadar, căci nu știți când vine domnul casei…”. Acest domn al casei este contrapus domnului viei, despre care vorbise Isus, unde via era imaginea Israelului. Ei bine, acum nu mai există via, imaginea Israelului, ci există casa, imaginea familiarității, a umanității, pentru că mesajul lui Isus nu mai este limitat la un popor, la o națiune, la o religie, ci este un mesaj universal, iar casa este o imagine pe care întreaga omenire o poate înțelege.

 

Iar apoi Isus desparte noaptea în patru timpi (seara, miezul nopții, cântatul cocoșului și dimineața), conform uzului roman, și nu în trei timpi, conform uzului ebraic, ca să ne facă să înțelegem că acest mesaj nu mai este limitat la această națiune, ci se extinde la întreaga omenire. Este un mesaj valabil pentru oameni de orice condiție și de pe orice latitudine.

 

Și din nou avertismentul lui Isus: „Faceți în așa fel încât, sosind pe neașteptate…”. „Pe neașteptate” semnifică o erupție care nu mai lasă timp pentru schimbarea atitudinii. „Să nu vă găsească adormiți”, așa cum îi va găsi, din păcate, momentul capturării lui Isus în grădina Ghetsemani, când acești discipoli erau adormiți, incapabili să-și dea adeziunea față de Isus în momentul cel mai important din existența sa.

 

În final, concluzia: „Ceea ce vă spun vouă, o spun tuturor”. Acel mesaj pe care Isus l-a lăsat discipolilor săi, este un mesaj pentru întreaga umanitate. Slujirea, ca distinctiv care face recognoscibil pe om, pe discipol, în mod permanent, în mod obișnuit și distinctibil, este ceea ce îi permite Tatălui să se ocupe de cei ai săi atunci când va fi momentul sfârșitului lor.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

 

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 13, 32-37

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s