Duminica a XV-a de peste an – anul B

Dar discipolii au făcut ceea ce Isus le-a cerut să facă sau au făcut altceva?

  

După insuccesul lui Isus din timpul predicării în sinagogă, unde a fost primit cu scepticism, și Isus însuși se minuna de necredința lor, Isus îi asociază la activitatea sa pe cei doisprezece. Cei doisprezece sunt discipolii care reprezintă noul Israel, care era compus tocmai din cele douăsprezece triburi.

„Isus începe să-i trimită”, scrie Marcu, „doi câte doi”, pentru că sunt o comunitate, nu se prezintă ca lideri sau purtători ai unui mesaj, ci trebuie să fie o comunitate care trăiește acest mesaj. Și „le dă puterea asupra duhurilor necurate”. Duh înseamnă energie, forță; atunci când această forță provine de la Dumnezeu se numește sfântă, nu numai datorită calității, ci datorită activității care îl separă pe om de sfera răului și a păcatului și îl atrage în cea a binelui. Atunci când aceste energii vin de la alte realități decât Dumnezeu, sau chiar de la realități contrare lui Dumnezeu, se numesc necurate, pentru că îl rețin sau îl mențin pe om în sfera impurității, adică în sfera imposibilității comunicării cu Dumnezeu – conform culturii iudaice din acea vreme.

„Și le-a poruncit”. Este unica dată când Isus poruncește ceva în această Evanghelie, de aceea trebuie să fie vorba despre ceva foarte important, lucru pe care trebuie să-l luăm în considerare în mod serios. Ce anume poruncește Isus? Isus poruncește „să nu ia pentru călătorie nimic altceva decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la brâu”.

De ce acest lucru? Pentru că viața discipolilor trebuie să arate adevărul veștii celei bune, al evangheliei. Nu ne putem duce să vestim vestea cea bună a lui Isus, care este o veste de încredere deplină a omului în Dumnezeu și de încredere deplină în ceilalți, un mesaj care este unul de renunțare la ambiție, dacă apoi propriul comportament, propria îmbrăcăminte, propriul stil de viață contrazic această veste. Deci, viața vestitorului mesajului trebuie să demonstreze adevărul.

Așadar Isus, care în mod normal este moderat în descrieri, aici face o descriere foarte detaliată, chiar despre cum trebuie să fie îmbrăcămintea acestor discipoli. Spune „să se încalțe cu sandale” – sandalele da, pentru că trebuie să meargă mult -, dar „să nu poarte două tunici”. A avea două tunici era un lux al celor bogați. Deci, discipolii nu trebuie să dezmintă prin propriul comportament vestea acestei iubiri universale a unui Dumnezeu care se pune în serviciul altora, care se pune să-i slujească pe ceilalți.

Apoi Isus îi invită pe acești discipoli să fie liberi de îngrijorările economice, să se încreadă complet; spune că trebuie să fie liberi și în interiorul lor și, de fapt, zice: „oriunde veți intra într-o casă, rămâneți în ea până când veți pleca din locul acela”. De ce această indicație? Pentru că evreii atunci când erau în călătorie căutau deseori ospitalitate numai în casele altor evrei; nu se duceau în casele păgânilor. De ce? Deoarece casa unui păgân era necurată, impură. Sau nu se duceau în casele evreilor despre care știau că nu respectă pe deplin regulile purității sau ale impurității referitoare la produsele alimentare.

Ei bine, Isus ne cere să fim liberi. În casa în care veți intra, fie că cei din casă respectă Legea sau nu, acolo să rămâneți. Așadar, este nevoie să fim liberi ca să putem elibera. „Dar”, avertizează Isus, „dacă în vreun loc nu vă vor primi și nu vă vor asculta, plecați din acel loc și scuturați praful de sub picioarele voastre”. Acesta era un gest simbolic pe care îl făceau evreii, atunci când se întorceau de pe un teritoriu păgân, înainte de a intra în Israel; își scuturau praful de pe sandale ca să nu aducă nici măcar o fărâmă de pământ păgân, de pământ impur, pe pământul sfânt sau în țara sfântă. Așadar, evanghelistul indică faptul că toți aceia care nu-i primesc pe acești vestitori ai mesajului, trebuie să fie tratați ca păgâni.

Păgân, atunci, nu este cel care nu crede sau cel care crede într-o altă religie, ci cel care nu primește, care nu oferă ajutor. Cine nu reflectă în comportamentul său iubirea universală a lui Dumnezeu este un păgân. Deci, Isus îi trimite pe discipoli să vestească acest mesaj al veștii bune, iar cei care nu-l primesc trebuie să fie tratați ca păgâni. Așadar, potrivit lui Isus, a fi „păgân” nu depinde de Dumnezeul în care crezi, ci de atitudinea de primire și de ospitalitate față de alții. Cu alte cuvinte, nu acela care nu este evreu e păgân, potrivit lui Isus, ci acela care nu este primitor și ospitalier, indiferent de Dumnezeul în care crede.

„Iar ei, plecând”. Iată, aici trebuie să ne întrebăm: dar au făcut ceea ce Isus le-a cerut să facă sau nu au făcut? Pentru că Isus nu i-a invitat pe discipoli să predice convertirea, iar convertirea era eventual pentru împărăția cerurilor, și nici nu i-a invitat să-i alunge pe demoni (le-a dat putere asupra duhurilor necurate, care înseamnă cu totul altceva…) și nici nu i-a trimis să-i ungă pe bolnavi cu ulei, etc.

Discipolii nu au făcut ceea ce Isus le-a indicat să facă. Și, într-adevăr, vom vedea în continuarea acestei Evanghelii că Isus îi va chema deoparte și le va interzice să vestească un mesaj pe care el nu l-a autorizat.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 6,7-13

«Isus i-a chemat pe cei Doisprezece și a început să-i trimită doi câte doi și le dădea putere asupra duhurilor necurate. Și le-a poruncit să nu ia pentru călătorie nimic altceva decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la brâu; ci să se încalțe cu sandale și să nu poarte două tunici.

Și le spunea: «Oriunde veți intra într-o casă, rămâneți în ea până când veți pleca din locul acela. Iar dacă în vreun loc nu vă vor primi și nu vă vor asculta, plecați din acel loc și scuturați praful de sub picioarele voastre ca mărturie pentru ei».

Iar ei, plecând, au proclamat ca lumea să se convertească, alungau mulți demoni, ungeau cu ulei mulți bolnavi și îi vindecau».

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s