Duminica a IV-a de peste an – anul B

parola-dio-294x154Denunțul pe care îl face evanghelistul este foarte serios și dramatic: iată produsul sinagogii…

Isus i-a chemat pe primii discipoli invitându-i să fie pescari de oameni. Care este semnificația pescuirii oamenilor? A-i scoate pe oameni dintr-un ambient care le poate cauza moartea. Și începe pescuitul. Dar unde îi va duce Isus pe discipolii săi ca să-i pescuiască pe oameni…? Exact aceasta este surpriza pe care ne-o rezervă evanghelia lui Marcu în pasajul din această duminică, din primul capitol, versetele 21-28.

Isus nu-i duce pe discipolii săi în locuri suspecte sau păcătoase pentru a-i salva pe oameni, ci în locurile de cult, în locurile religioase. Acestea sunt spațiile în care trebuie salvați oamenii, pentru că exact acestea sunt locurile care riscă să le cauzeze moartea persoanelor care le frecventează.

Să citim evanghelia lui Marcu.

„Au ajuns la Cafarnaum și imediat Isus, intrând sâmbăta în sinagogă, învață [pe oameni]”. Evanghelistul nu afirmă că Isus participă la cultul din sinagogă, ci se duce în sinagogă ca să învețe, iar învățătura sa este exact contrariul a ceea ce se transmitea acolo. Isus, în învățătura sa, vrea să-i elibereze pe oameni de ceea ce el va denunța ca fiind „doctrine ale oamenilor”, „tradiții ale bătrânilor”, care nu au nimic de-a face cu voința lui Dumnezeu.

Marcu scrie că reacția oamenilor este singulară, „erau uluiți de învățătura sa”. Și subliniază: „într-adevăr, el îi învăța ca unul care are autoritate”. A avea autoritate înseamnă a avea mandatul divin. „Și nu precum cărturarii”. Exact cărturarii erau aceia care aveau acest mandat divin pentru a învăța.

Cărturarii erau teologii oficiali ai sinedriului, erau magisteriul infailibil, persoane de o importanță extraordinară. Exista credința că cuvintele cărturarilor sunt cuvintele lui Dumnezeu însuși, iar atunci când exista un conflict între cuvântul scris și învățătura cărturarului, trebuia să i se dea dreptate cărturarului, pentru că el era unicul adevărat interpret al sfintei scripturi. Ei bine, imediat cum Isus începe să învețe, iată că lumea începe să-și deschidă ochii. Acest Isus are mandatul divin de a învăța, nu cărturarii noștri.

Și iată că izbucnește incidentul. Și imediat, așa cum Isus a intrat în sinagogă și a început imediat să învețe, tot imediat are loc incidentul. „În sinagoga lor era un om posedat de duh impur”. Denunțul pe care îl face evanghelistul este foarte serios și dramatic: iată produsul sinagogii, un om posedat de duh impur. Faptul de a frecventa aceste locuri de cult, de a frecventa aceste locuri religioase, de a accepta într-un mod lipsit de critică învățătura care este transmisă acolo, îi face pe oameni să devină impuri.

„Impur” înseamnă a fi în imposibilitatea de a comunica cu Dumnezeu. Învățătura religioasă nu doar nu-i apropia pe oameni de Dumnezeu, ci era cea care îi împiedica să se apropie de Dumnezeu. Ei bine, „a început să strige, zicând: «Ce ai cu noi, Isuse din Nazaret?»”. Este straniu, pentru că e un singur om, dar vorbește la plural. „Ai venit să ne distrugi?”. Acest om se simte amenințat de Isus. Dar de ce vorbește la plural? Pe cine anume îl distruge Isus prin învățătura sa? Distruge categoria și reputația cărturarilor. Așadar, acesta este omul care a aderat într-un mod lipsit de critică, în mod necondiționat la învățătura cărturarilor, iar atunci când vede această învățătură în criză, simte că este în pericol și propria sa religiozitate, propria sa credință.

Iată de ce reacționează. Este omul care devine purtătorul de cuvânt al categoriei cărturarilor. Și îi amintește lui Isus care este datoria lui. „Eu știu cine ești: sfântul lui Dumnezeu!”. „Sfântul lui Dumnezeu” este o expresie care îl indica pe mesia, care trebuia să împlinească cu fidelitate Legea și apoi să o impună. Isus nu acceptă dialogul. „Iar Isus i-a poruncit cu severitate: «Taci! Ieși din el!». Și duhul impur, sfâșiindu-l și strigând puternic, a ieșit din el”.

De ce acest duh impur, care este învins de cuvântul lui Isus, îl lasă pe om sfâșiindu-l? Pentru că e o sfâșiere. Atunci când ajungem la un anumit moment din viața noastră și ne întâlnim cu mesajul lui Isus, faptul de a trebui să recunoaștem că toată învățătura în care am crezut, toate practicile religioase pe care le-am făcut, nu doar nu permiteau comuniunea cu Dumnezeu, ci reprezentau chiar obstacolul care împiedica comuniunea, ei bine, a ne elibera de toate acestea este o sfâșiere. Ne simțim trădați, ne simțim înșelați.

„Toți au fost cuprinși de uimire (nu de teamă), încât se întrebau între ei: «Ce e asta? O învățătură nouă»”. Termenul „nouă” folosit de evanghelist nu are sensul de adăugat în timp, ci sensul de „mai bună”, (nu o nouă învățătură, ci o învățătură nouă), de o așa calitate încât înlocuiește tot restul. Învățătura lui Isus este răspunsul lui Dumnezeu la nevoia de plinătate a vieții pe care fiecare om o are în interiorul său. Iar acest lucru lumea l-a perceput.

„Dată cu autoritate”. Iată, se reafirmă faptul că Isus are autoritatea, adică mandatul divin pentru a învăța, și nu cărturarii. „Le poruncește până și duhurilor impure…”. Iar aici Isus i-a poruncit numai unuia singur, dar lumea extinde efectul, eficacitatea învățăturii lui Isus la toate situațiile de impuritate. „Și ele i se supun! Și i sa dus faima pretutindeni, în toată împrejurimea Galileii”.

Așadar, învățătura lui Isus se răspândește. Bineînțeles, cărturarii nu vor sta cu mâinile în sân, ci se vor răzbuna apoi, iar mai încolo vom vedea că exact cărturarii vor fi aceia care vor spune că Isus însuși este posedat de un duh impur.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Marcu 1, 21-28

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s