Duminica a XIV-a de peste an – anul B

genesi_dio_crea_astri_450În numele Dumnezeului din trecut… 

În acest fragment dramatic evanghelistul ne prezintă trista situație a poporului supus autorității. Poporul nu-și poate permite să aibă o opinie proprie, trebuie să gândească exact ceea ce autoritățile hotărăsc că trebuie să gândească: dacă autoritățile spun, impun că ceea ce este alb, este negru, poporul trebuie să creadă așa. Acesta este păcatul împotriva Duhului Sfânt.

Dar să vedem ce ne spune evanghelistul.

Spune că „Isus a venit în patria sa”; evită să vorbească despre Nazaret, deoarece cazul de față nu este limitat la micul sat Nazaret, ci se extinde la întreaga națiune a Israelului. Isus, „sosind sabatul, a început să învețe în sinagogă”. Este a doua oară când Isus învață în sinagogă.

Prima oară, la Cafarnaum, rezultatul a fost pozitiv. A fost aceeași reacție ca și aici: lumea a rămas uimită, dar și-a zis: „acesta da, are autoritate” – adică are mandat divin – „nu cărturarii noștri” (Mc 1,21-22). Așadar, prima oară situația a fost pozitivă.

Dar Isus i-a discreditat pe teologii oficiali, pe cărturari, care au trecut la contraatac, punând lumea în gardă: fiți atenți la acest om, la acest Isus, pentru că este adevărat că vă vindecă, dar face aceasta pentru a vă infecta și mai mult, pentru că este un vrăjitor, lucrează prin acțiunea lui Beelzebul, principele demonilor. Iar poporul crede acest lucru.

Într-adevăr, aici lumea rămâne uimită de învățătura lui, dar nu este o reacție pozitivă, și se întreabă: de unde îi vin toate acestea?”. Nu percep în Isus condiția divină, deoarece cărturarii au spus că în Isus este o condiție diabolică, iar poporul trebuie să creadă ceea ce autoritățile îi impun să creadă. Și se uimesc de minuni și spun că „sunt făcute de mâinile lui”, ca și cum Isus ar fi un vrăjitor. Evită să-l numească pe Isus, se referă la el cu profund dispreț: „Nu este acesta?”; deci evită să pronunțe numele și apoi trec la ofensivă: îl numesc „fiul Mariei”.

Un fiu, în lumea palestiniană, era numit întotdeauna cu numele tatălui, chiar și atunci când tatăl era decedat; fiul păstra mereu numele tatălui. Așadar, ar fi trebuit să spună: „nu este fiul lui Iosif?”; dar ei îl ignoră pe Iosif. A spune că cineva este fiul unei femei înseamnă că paternitatea este îndoielnică și nesigură. Deci, trec la ofensivă și trec la realitate, înșirându-i rudele, pe frații și surorile lui, adică pe aparținătorii clanului său familial și, încheie evanghelistul, toate acestea erau pentru ei „motiv de scandalizare”.

Așadar, situația poporului este cutremurătoare: cu toate că a ascultat învățătura lui Isus, nu percepe autoritatea divină a învățăturii sale, fiindcă autoritățile religioase, ca să nu meargă împotriva propriilor lor interese – autoritățile știu, desigur, că Isus este de condiție divină, dar dacă recunosc acest lucru își pierd influența și prestigiul în ochii poporului –, au spus că Isus lucrează prin acțiunea lui Beelzebul, principele demonilor.

Iar aici este concluzia amară a lui Isus, care este ecoul celor scrise în evanghelia lui Ioan: „El a venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit” (Ioan 1,11).

Isus spune: Un profet nu este disprețuit decât în patria lui”. Este destinul profeților, în numele Dumnezeului din trecut autoritățile religioase nu recunosc niciodată un Dumnezeu care se manifestă în prezent.

Profeții sunt aceia care lărgesc spațiul, măresc cunoașterea lui Dumnezeu, dar exact autoritățile religioase sunt acelea care, în numele tradiției, nu acceptă, nu primesc și nu recunosc această noutate a lui Dumnezeu, iar poporul este supus acestei tradiții a lor. Și de aceea Isus nu poate face nimic și „se mira de necredința lor”.

Este tristețea lui Isus văzând tirania instituției religioase asupra unui popor. Cei care s-au așezat ca reprezentanți ai lui Dumnezeu sunt exact aceia care împiedică poporul să-l cunoască pe Dumnezeu.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Mc 6,1-6

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s