Duminica a XVIII-a de peste an – anul B

albertomaggi10În locul libertății mulțimea preferă supunerea… 

Prin episodul împărțirii cu alții a pâinilor Isus voise să înalțe mulțimea mai întâi la nivelul de oameni, apoi de persoane adulte, mature, dar mulțimea nu a vrut, ci voia să-l facă rege. A preferat supunerea în locul libertății pe care Isus i-a propus-o și Isus fugise.

Ei bine, acum mulțimea aleargă după el, merge în căutarea lui – verbul a căuta în Evanghelia lui Ioan este mereu negativ, este mereu pentru a-l captura, a-l lapida, a-l ucide pe Isus – iar când îl găsește, i se adresează numindu-l Rabbi. Rabbi este învățătorul Legii, deci nu au înțeles noutatea propusă de Isus, un raport cu Dumnezeu complet nou, nemaifiind bazat pe supunerea față de Lege, ci pe primirea iubirii sale.

Iar aici începe un dialog între surzi, un dialog sub însemnul neînțelegerii, pentru că mulțimea cere pâinea pentru sine, iar Isus îi invita să devină ei pâine pentru alții. Iată că Isus spune: „voi mă căutați nu pentru că ați văzut niște semne”. Semnul ce era? Acceptarea unui dar generos pentru a deveni la rândul lor un dar generos pentru alții, adică primirea pâinii pentru a deveni apoi ei pâine pentru alții.

„Ci pentru că ați mâncat” – adică ați luat pâinea pentru voi – „și v-ați săturat”.

Și avertizează Isus: „Lucrați nu pentru hrana care nu durează, ci pentru hrana care rămâne pentru viața veșnică!”. Viața are o parte biologică și are nevoie să fie hrănită, și are o parte, cea veșnică, care, pentru a crește, are nevoie să hrănească pe alții. Deci, noi avem două aspecte:

– Viața noastră biologică trebuie să fie hrănită;

– Viața noastră interioară, în schimb, pentru a crește trebuie să hrănească.

Atunci Isus spune: „Lucrați pentru asta!”. „Pentru că”, ne asigură Isus, „aceasta este hrana pe care v-o dă Fiul și peste el Tatăl și-a pus sigiliul său”, adică Isus este garanția prezenței divine în omenire.

Și iată că îl întreabă ei pe Isus ce trebuie să facă, iar Isus spune: „Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu”. Unica dată când apare în Vechiul Testament termenul lucrarea lui Dumnezeu, este în Cartea Exodului, capitolul 32, versetul 16, pentru a indica tablele legii. Are loc o schimbare a alianței: raportul cu Dumnezeu nu mai este bazat pe respectarea legii, ci pe primirea iubirii lui Isus. Și exact acesta este lucrul pe care Isus îl exprimă, „ca să credeți în cel pe care el l-a trimis”. Așadar, noua relație cu Dumnezeu nu mai este bazată pe supunerea față de legile sale, ci pe asemănarea cu iubirea care se manifestă în Isus, garanție a prezenței divine.

Dar mulțimea nu înțelege și întreabă: „Ce semn înfăptuiești ca să vedem și să credem?”. Acest lucru este tipic experienței religioase: un semn ce trebuie văzut pentru a putea crede. Iar Isus refuză mereu, Isus nu arată un semn ce trebuie văzut pentru a crede, ci, exact invers, spune: „crezi, și tu însuți vei deveni un semn pe care alții să-l poată vedea!”.

Prin urmare, în fața acestei reacții a mulțimii care se apelează la părinți și nu la Părintele, care se apelează la trecut și spune: „părinții noștri au mâncat mana în deșert” – apelându-se la trecutul lui Israel, în timp ce Isus i-a invitat la prezent, la Tatăl omenirii –, Isus spune că nu Moise în trecut le-a dat adevărata viață, ci Tatăl „vă dă pâinea din cer, pe cea adevărată”.

Cererea mulțimii amintește de rugăciunea Tatăl Nostru, care nu este prezentă în Evanghelia lui Ioan: „Doamne, dă-ne mereu această pâine”. Iată, mulțimea a crescut: de la Rabbi – Rabbi este cel care îi învață pe oameni legea Domnului – la Domnul; adică a înțeles că în Isus există o realitate divină.

Și iată declarația lui Isus: „Eu sunt pâinea vieții; celui ce vine la mine nu-i va mai fi foame și celui ce crede în mine nu-i va mai fi sete”. Isus se prezintă ca fiind răspunsul deplin la exigențele de plinătate a vieții pe care fiecare om le are în interiorul său.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Ioan 6, 24-35

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s